17 December 2010

ops.. nak g dating...










" Yes.. Hari saya ada date ngan someone special.. Lama tak jumpa.. Macam mana ni.. Baju cantik tak ada lah.. Kasut pun dah buruk.. Tak kan nak g date dengan keadaan yang macam ni... Oouch... Saya mesti nampak sempurna depan dia... Malu lah kalau dia tengok saya ni tak up to date langsung.. Macam budak selekeh dan kekampungan aje... Nanti dia dah tak nak keluar ngan saya.... Jatuh lah standard..."
Inilah keluhan dan kerisauan yang seringkali kita dengar dan mungkin juga pernah berlaku pada diri sendiri... Pelbagai aspek akan diambil kira seperti pakaian yang menjadi pilihan, t-shirt, kemeja, baju kurung, tudung, kasut, rambut, seluar, minyak rambut, minyak wangi dan macam2 lagi lah.. Pendek kata pertemuan yang telah dirancangkan mesti menampakkan kita yang terbaik dan paling hensem..hehehe..kan...
Bila berjumpa pula, bercakap pun lembut gigi dari lidah.. Jalan pun macam kura2..sopan santun.. Bila makan satu jam pun tak habis2 lagi nasi sepinggan...huhu.. Parah kan.. Semua nak nampak perfect depan pasangan... Kalau kita ikhlas terima seseorang, kenapa kita mesti jadi orang lain.. Be your self.. Terima dirinya seadanya.. Dan dia pun akan terima kita seadanya.. Apa yang kita bagi pada orang..itu yang kita akan dapat..betul tak..??
Walau bagaimanapun, kita seringkali lupa dan lalai dengan date kita pada al-khaliq, allah.pertemuan kita 5 kali 1 hari yang pastinya menjanjikan ketenangan jiwa dan kita dapat bermanja dengannya...
Sama seperti apa yang kita lakukan apabila kita hendak bertemu dengan manusia.. Begitu juga dengan date kita pada allah.. Pakaian kita mesti bersih daripada segala kekotoran dan najis, memakai bau yang wangi2 dan halal, badan yang bersih, cara kita bersolat...pastinya kita kan dapat hasil dalam pertemuan kita ini..
Pada masa yang sama, segala hajat kita, apa yang kita mahu, segala kerisauan, segala masalah, segala kegembiraan, segala kenikmatan yang kita ada, kita berkongsi dan mohon pada allah.. Mintalah berapa banyak yang kita mahu.. Adulah segala kesulitan yang melanda diri kita.. Insya alllah... Jiwa dan sanubari kita pasti akan tenang... Orang sekeliling kita akan berasa senang dengan kita dan akan cuba membantu kita jika kita memerlukan bantuan.
Antara panduan yang boleh kita amalkan ketika hendah pergi date dengan allah...
1. Kita perlu menunaikan solat fardhu di awal waktu,
2. Berpakaian menutup aurat, bersih, kemas dan bersama sedikit wangian,
3. Tumpuan sepenuhnya kepada solat untuk memperolehi kekushyukan dan bersungguh-sungguhlah, jangan ingat lapar, jangan ingat nak buat apa lepas ni, jangan ingat nak jumpa siapa lepas ni dan sebagainya yang berkaitan dengan urusan dunia yang tak pernah selesai sehingga mati.
Insyaallah, allah s.w.t akan membantu kita dalam kesulitan, dalam kesempitan.
Sabda rasullulah saw.: "berdoalah kamu kepada allah, sedangkan kamu benar benar yakin akan dikabulkan. Dan ketahuilah olehmu bahawa allah swt. Tidak akan mengabulkan doa dari hati yang lalai dan tidak bersungguh-sungguh". (hr tarmizi dan al hakim - hadis hasan).






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...